Bel Fıtığı Ameliyatı ve Tedavi Süreci

Home / Sporcu Sakatlıkları / Bel Fıtığı Ameliyatı ve Tedavi Süreci
Bel Fıtığı Ameliyatı ve Tedavi Süreci

Bel fıtığı toplumda sık görülmesine karşılık bel ağrısı şikayetleri ile ilişkili olmayabilen bir rahatsızlıktır. Bel fıtığı omurgamızda bulunan 33 kemiğin aralarında bulunan eklemlerde görülen anormal çıkıntılardır. Bu çıkıntılar yakınında bulunan sinirlere doğru çıkıntı yapmış ve bu sinirlere baskı uyguladığında kişinin ayak, baldır, bacak veya kalça bölgesinde çekme, karıncalanma, uyuşma ve ağrı hissine neden olur. Tıpkı uzun süre ayağınızın üzerine oturduğunuzda ayağınızca olan karıncalanma, uyuşma ve ağrı oluşması gibi.

OLUŞMA MEKANİZMASI

Bu eklemler yapıları gereği öne-geriye-yana doğru hareketi sağlayan eklemlerdir. Bu eklemler iç ve dış katmandan oluşur. İç katman jölemsi bir yapıdayken dış katman bisiklet lastiği gibi serttir. İnsan ayakta durduğu anda bu jölemsi yapı, yük basıncını alır ve dış katmana doğru basınç yapar. Bir balonu üstten bastırdığınızda yanlara doğru şişmesi gibi. İşte bu şişmeyi eklem içinde tutan yapı da dış katmandır. Zamanla bu dış katman yaş, beslenme, aktivite yetersizliği yada aşırı aktivite, anormal yük kaldırma gibi çeşitli sebeplerden dolayı zayıfladığında bu basıncı tolore edemez. Bu durumda da zayıf olduğu noktadan dışarı doğru balonlaşır. Tıpkı futbol topunun yada araba lastiğinin şambiyelinin dışarı doğru çıkması gibi.

İşte bu baloncuk sinire baskı yaparsa bahsettiğimiz şikayetler ortaya çıkar. Kimi zaman bu baloncu sinire bası yapmaz. Bu patolojik olmayan fıtık demektir. Eğer beliniz ağrıyor ancak belinizin aşağına -kalça, bacak, baldır- vuran bir ağrınız yoksa mr sonucunda fıtık çıksa dahi ağrınızın kaynağı fıtık değil demektir.

AMELİYAT

Ameliyat ancak ve ancak basının çok şiddetli olduğu ve kaslarda hareketin çıkmasına engel olacak kadar büyük ise yapılır. Çok basit test yanda gösterilen şekilde topuklarınızın ve parmak uçlarınızın üstünde yürüyemiyorsanız bu fıtığınızın büyük olduğunu gösterir. Sadece bu durumlarda fıtık ameliyatı yapılır.

Tedavide önce yumuşak uygulamalar -sıcak, elektroterapi, masaj, ultrason- yapılarak fıtığın çevresindeki ödem azaltılır.

Bu dönemde hastadan sakınması gereken hareketler ve oturma-kalkma teknikleri öğretilir.

Daha sonra sinir mobilizasyonları içeren ve bel bölgesinin mobilitesini arttıran egzersizler yaptırılarak bu sinir üzerindeki bası yumuşatılırak şikayetler ortadan kaldırılır.

Şikayetler azaldığında hasta eğitimi verilir ve düzenli olarak yapması gereken egzersizler öğretilerek tedavi sonlandırılır.

Yerden yük alırken belden eğilmememiz gerekir.

Çok yumuşak veya çok sert yataklarda yatmak belimizin anormal pozisyonlara girmesine ve yük almasına neden olur.

Düzenli ve dengeli beslenmek vücudumuzun dokularının yenilenmesinin normal bir şekilde olmasını sağlayacak ve dokuların zayıflamasını engelleyecektir.

Haftalık rutinimizde en azından yürüyüş aktivitesi yapılması kan dolaşımını arttıracağından dokuların yenilenmesini destekleyecektir.