Faset Eklem Dejenerasyonu Nedir?

Home / Sporcu Sakatlıkları / Faset Eklem Dejenerasyonu Nedir?
Faset Eklem Dejenerasyonu Nedir?

Faset eklem bel sırtımızda bulunan omurların öne doğru aşırı gitmesini engelleyen küçük eklemlerdir. Bu eklemler yaşla birlikte tıpkı dizlerde olduğu gibi kireçlenmeye başlar. Bu kireçlenme olduktan sonra bu ekleme binen aşırı yükler kişilerde ağrıya sebep olur. Çoğunlukla 50 yaş üstü bireylerde görülür. Fizik tedaviye yanıt verebilen vakalar da olabildiği gibi kimi zaman cevap vermez. Bu durumlarda enjeksiyon tedavilerine başvurulur. Bu da işe yaramaz ise çok küçük müdahalelerin olduğu hastanede yatmayı bile gerektirmeyen cerrahi işlemler yapılır. Bu kesin çözümdür ancak dışarıdan olan her müdahale gibi her zaman en son tercih edilir.

OLUŞMA MEKANİZMASI

Oluşması mekanizması çoğunlukla yaşlanmaya bağlı dejenerasyondur. Eklemler iyileşme ve yenilenme özelliği az olan yapılardır. Yıllar içerisinde oluşan küçük kireçlenmeler belirli bir yaştan sonra artık birikerek büyük bir dejenerasyon halini alır. Bu durumda eklemler artık fonksiyonlarını yerine getiremez ve ağrıya sebep olur. Bu noktada tedavi gerektirir.

Faset eklemler özellikle bel ve boyun bölgesinde olanlar geriye doğru eğilmelerde veya başı arkaya atmada sıkışırlar. Bu hareketlerin tersi yönünde yapılan egzersizler eklemler üzerindeki baskıyı azaltır. Baskı azaldığı için yıpran noktalar daha az yük alır ve ağrılar azalır. Bu kişilerde akut evredeki ödem azaltıldan sonra fleksiyon egzersizleri denilen egzersizler yapılarak eklemlerdeki baskı azaltılır ve dokunun az da olsa iyileşmesine fırsat tanınır.

Bel çukurunun artması fasetlere binen yükü azaltır. Dolayısıyla doğru duruşa sahip olmak önemlidir. Bunun için bir fizyoterapiste başvurarak size özel tek seanslık postür egzersizlerinizi öğrenebilirsiniz.

Bununla birlikte yüz üstü uyumak belde çukurluğunu arttırdığını ve doğal olarak faset eklemlere binen yükü arttırdığı için faydalı değildir. Özellikle sabahları belinizde ufak ağrı ile uyanıyorsanız uyuma pozisyonunuza dikkat ediniz.