Karpal Tünel Sendromu Nedir?

Home / Sporcu Sakatlıkları / Karpal Tünel Sendromu Nedir?
Karpal Tünel Sendromu Nedir?

Karpal tünel sendromu el ayasının, avuç içinin uyuşması ve ağrıması ile karakterize bir sakatlıktır. Çoğunlukla bileğini bir yere yaslayan bireylerde görülmektedir. Bilgisayar başında yazı yazarken masaya bilekleri dayamak buna bir örnektir. Bu uyuşma hissine zaman zaman karıncalanma hissi de iştirak edebilir.

OLUŞMA MEKANİZMASI

Karpal tünel el bileğinde bulunan ve içinden tendon ve sinirlerin geçtiği, etrafı bağ ile sarılmış bir geçittir. Bu tünel içerisindeki sinir herhangi bir nedenden dolayı baskıya, sıkışmaya veya kompresyona maruz kalırsa irite olur. Bu baskı uzun süre devam ederse artık bu iritasyon sıklaşır ve kişilerde avuç içine yayılan bir ağrı, karıncalanma ve uyuşma şikayetleri ortaya çıkar. Aynı zamanda bu sinire yapılan baskı avuç içine doğru giden tendonlara da gerçekleşeceği için yazı yazmak, klavye kullanmak, piyano çalmak gibi aktivitelerinde yapılmasını zorlaştırır. Çünkü bu tendonlar her hareket ettiğinde karpal tünelde de hareket gerçekleşir ve baskının yarattığı sıkışmanın mevcut olduğu tünelde her hareket sinir ve tendonlarda iritasyona neden olacaktır.

Karpal tünel sendromunda iki türlü tedavi yöntemi vardır. Ameliyat ve fizik tedavi. Ameliyat seçeneği fizik tedavinin yeterli olmadığı durumlarda, karpal tünelin etrafındaki bağların kesilerek tünelin gevşetilmesi şeklinde yapılır. Tünel genişleyeceği için sıkışma ortadan kalkar ve şikayetler kaybolur.

Fizik tedavide ise  öncelikle istirahat ve pasif tedaviler ile tinel içerisinde olması muhtemel ödemin atılması hedeflenir. Bundan sonra tendon kaydırma egzersizleri ile karpar tünel içerisinde sinir ve tendon pakedinin yeniden organizasyonu sağlanır. Hastalarda uyuşma ve karıncalanma hissi kaybolduktan ve elleri ile iş yaparken ağrı hissetmemeye başladığında tedavi bitirilir.

El bileğinizi masaya veya bilgisayara yaslamamaya özen gösterin. Bunu yapamıyorsanız yere yasladığınız noktaların altına yumuşak bir yastık veya bez koyarak karpal tünel üzerine binecek olan baskıyı azaltın.

El, avuç içinde karıncalanma uyuşma başladığında üç gün istirahat edin. 3 günden sonra şikayetleriniz devam ediyorsa mutlaka bir doktora görünün.