Mekanik Bel Ağrısı ve Tedavi Süreci

Home / Sporcu Sakatlıkları / Mekanik Bel Ağrısı ve Tedavi Süreci
Mekanik Bel Ağrısı ve Tedavi Süreci

Bel ağrısı günümüzde sedanter yani sportif bir hayatı olmayan insanlarda en sık görülen ağrı türüdür. Özellikle çalışma hayatında uzun süre ayakta durmak veya uzun süre oturmak zorunda olan kişilerde daha sık görülür. Vücudumuz hareket etmeye adapte olduğu için sürekli oturma hali de tıpkı çok uzun süre ayakta kalma gibi ağrıya sebep olabilmektedir.

OLUŞMA MEKANİZMASI

Mekanik bel ağrısı demek bel bölgesinde disklerde veya eklemlerde herhangi bir sakatlığı bulunmayan ancak yine de bel bölgesinde ağrı yaşayan kişilere konulan tanıdır. Bu kişilerde sorun bel çevresi kaslarının yeterli dinlenmeme sonucu spazma girmesidir. Spazmı basitçe anlatmak gerekirse kasılı kalmış ve henüz gevşeyememiş kas lifleri diye anlatabiliriz. Kaslar yeterli dinlenmediğinde ya da uzun süre oturmaya bağlı kuvvet kaybına uğramasıyla ve gündelik işlerde hızlı yorularak spazma girmesi kişilerde mekanik bel ağrısına yol açar.

Tedavide öncelik ağrıya yol açan kas grupları belirlenerek bölgeye odaklı gevşetme çalışmaları yapılır. Daha sonra kaslar gevşediğinde bu kasların spazma girme nedenleri tespit edilerek bunu önleyici koruyucu rehabilitasyon programına geçilir. Hastalar gündelik hayatlarını ağrısız geçirdiği birkaç gün sonrasında düzenli olarak yapması gereken ev egzersiz programı verilir ve tedavi bitirilir.

TEDAVİ BASAMAKLARI

Pasif tedavi evresi

Pasif tedavi demek hastanın herhangi aktif bir katılım yapmadığı, dışarıdan fizyoterapistin tedaviyi gerçekleştirdiği uygulamalardır.

• Sıcak uygulamaları
  • Elektroterapi
  • Yumuşak doku mobilizasyonu
  • Eklem mobilizasyonu

Gibi uygulamalar yapılarak kasların gevşemesi ve spazmın çözülmesi hedeflenir.

Aktif tedavi evresi

Bu evrede hasta tedaviye katılım gerçekleştirir ve tedavide geçirdiği sürenin önemli ölçüsünde kendisi uygulamalar yapar.

• Kas kuvvetlendirme egzersizleri
  • Postür egzersizleri
  • Gevşeme egzersizleri
  • Aktif eklem mobilizasyonları

Koruyucu rehabilitasyon

Bu evrede gündelik hayat düzenlemesi yapılır. Kişinin ağrısına yol açan etmenler tespit edilir. Buna yönelik alternatif çözümler üretilir. Örneğin; uzun süre oturarak çalışan bankacının her saat başı masadan kalkarak 5 dk yürüme ödevi verilmesi, Masa başında yapabileceği basit egzersizlerin öğretilmesi gibi. Daha sonra tedavide giderilmiş sorunların tekrar etmemesi için evde yapabileceği haftada 1-2 defa yapması gereken egzersiz programı verilerek tedavi sonlandırılır.

Bel bölgesi kasları küçük kaslar olduğu için her bir kasın küçük bir miktarda zayıflaması global olarak büyük bir kuvvet kaybına yol açar. Bu nedenle kaslarımızı korumak için düzenli olarak aktivite yapmamız gerekir. Uzun süre oturan kişilerde kaslar zayıflamaya doğru gideceği için hayatın egzersizi dahil etmeleri gerekmektedir. En basiti akşamlar 20-30 dakikalık yürüyüşler yapmak bile yeterli olacaktır.

Uzun süre ayakta çalışan kişiler de saatlerce iş yapmak yerine gün içinde 10 dakikalık ufak molalar vermesi kaslarının dinlenmesi için elzemdir. Bel ağrısı birden bire ortaya çıkmaz. Yavaş yavaş gelir. Bu süreçte vücudunuzu dinleyin ve verdiği alarmları dikkate alın. Ufak ağrılar birikerek büyük ağrıya, daha da kötüsü tutulmalara yol açabilir.