Donuk Omuz, Frozen Shoulder Nedir?

Home / Sporcu Sakatlıkları / Donuk Omuz, Frozen Shoulder Nedir?
Donuk Omuz, Frozen Shoulder Nedir?

Donuk omuz hastalarda omuz hareket açılarının kısıtlanmasıyla karakterize bir sorundur. Özellikle 45 yaş üstü kadınlarda sıklıkla görülmekle birlikte ameliyat sonrası hareketsizlikten kaynaklanabilir. Kimi vakalarda kendiliğinden omuz hareketleri kısıtlanmaya başlar. Bu sorunun nedeni henüz tam olarak belirlenmemesine karşılık tedavisi olan bir sendromdur.

SAKATLIĞIN MEKANİZMASI

Omuz hareketlerinin önemli bir kısmı glenohumeral eklem adı verilen eklemden çıkar. Bu eklemin etrafını saran ve omuz kıkırdağını besleyen bir kapsülle sarılmıştır. Bu kapsül sağlıklı bireylerde yumuşak ve esnek bir yapıdadır. Sebebi bilinmemekle birlikte özellikle 45 yaş üstü kadınlarda bu kapsül zamanla kalınlaşıp sertleşmektedir. Kapsülün bu sertleşmesi eklemde gerginliğe yol açarak hareketlerin kısıtlanmasına ve ağrılı hareketlere neden olmaktadır.

SEMPTOMLAR

Omuzu tam yukarı kaldırırken ağrı oluşması, hareketi tamamlayamama, özellikle dirseği kaldırarak enseye ulaşamama sakatlığın ilk belirtileridir. Kimi vakalarda gece ağrıdan uyanma ya da sabah ağrı ile uyanmaya sebep olabilir. En büyük belirti daha öncede belirttiğimiz gibi omuz hareket açılarının kısıtlanmasıdır.

Donuk omuz teşhisi konulduktan sonra doktor tarafından ağrı ve enflamasyonu azaltmaya yönelik ilaçlar verilerek fizik tedaviye yönlendirilir.

Fizik tedavide omuz kapsülünü gevşetici manuel terapi uygulamaları ve ağıyı azaltmaya yönelik elektroterapi modaliteleri kullanılır.

Hareket limitasyonlarının azaltılması, sağlıklı ve ağrısız hareket açıklıklarını kazanmaya yönelik mobilizasyon teknikleri uygulanır.

Aynı amaçla germe, gevşetme egzersizleri verilir.

Sakatlığın evresine göre sıcak veya soğuk uygulamalar yapılabilir. Tedavinin süresi, sakatlığın evresine, kişinin genetiğine göre kişiden kişiye farklılık gösterebilir.

Tedavi sürecinde etkilenmiş omuzun üzerine yatmamak, omuzu zorlayıcı hareketlerden kaçınmak, verilen egzersizleri kesinlikle düzenli yapmak gerekir. Tedavi sürecinde fizyoterapistinizin verdiği ev egzersiz programlarına uymamak tedavi süresini uzatmaya hatta tedaviden verim alınmamasına bile yol açabilir. Donuk omuzda kimi doktorlar doğrudan ameliyat veya anestezi altında manipülasyon seçeneğini öne sürse de henüz ameliyatın fizik tedaviden daha başarılı bir yöntem olduğuna dair güçlü bilimsel kanıtlar yoktur. Aksine anestezi altında manipülasyonlar sonucu kırıklar oluşabildiği yapılan araştırmalarla ortaya konmuştur. Her zaman önce fizik tedavi denenmeli eğer sonuç alınamazsa ameliyat veya anestezi altında manipülasyon seçeneği düşünülmelidir.