Omuz Sıkışma, İmpingement Sendromu Nedir?

Home / Sporcu Sakatlıkları / Omuz Sıkışma, İmpingement Sendromu Nedir?
Omuz Sıkışma, İmpingement Sendromu Nedir?

Omuz eklemi 3 kemik ve bunların birbirleri ile yaptığı 4 eklemden oluşmaktadır. Bu eklemlerden glenohumeral eklem omuz hareketlerinde en önemli eklemdir. Bu eklem, akromion adı verilen kürek kemiğinin uzantısı olan bir kemiğin altında yer almaktadır. Omuzun hareketleri subakromial boşluk adı verilen bir boşluk etrafında gerçekleşmektedir. Bu boşlukta omuzu yana açışını başlatan supraspinatus adı verilen bir kas ve bu kasın akromiona sürtünmesini engelleyen subakromial bursa isimli bir yastıkçık mevcuttur.

SAKATLIK MEKANİZMASI

Omuzun 90 derece üzerindeki hareketlerinde  subakromial bursa, supraspinatus kasının kemiğe sürtünmesini engeller. Ancak omuzun aşırı kullanılması, yeterli dinlenmeme, Tip 3 adı verilen akromion kemiğine sahip olma durumlarında bu yastığa fazla yük biner. Bu yüklenme sonucunda bu yastık şişer ve subakromial boşluk daralır. Dolayısıyla hem şiş hem de yıpranmış bu yastık ve daralmış boşluk ile birlikte omuz hareketlerinde supraspinatusun sıkışmasıyla ağrıya sebep olur. Hastalarda en yaygın şikayet; kolumu yana kaldırırken, ışığı kapatırken veya bir eşya kaldırırken omuzumda yaygın bir ağrı hissediyorum şeklinde olur. İlerlemiş vakalarda gece uykudan uyandıran ağrılar bile oluşabilir.

Omuz yapısında pek çok yapı ve sakatlık olduğu için sakatlığın kesin teşhisi için MR çektirilmesi istenir. MR da yastıkçıkta ödem veya kasta minimal yırtıklar görülürse impingement sendromu teşhisi konulur. Bu süreçten sonra kesinlikle fizik tedavi şarttır. Fizik tedavi öncelikle yastıkçıkta ve kastaki ödemin giderilmesine yönelik uygulamalar yapılır. Ağrı ve şikayetler azaldıktan sonra sakatlığın tekrarlanmaması için omuzu saran rotator cuff adı verilen kaslar uygun şekilde kuvvetlendirilir. Bu sayede omuzda tekrar bir sıkışma olması engellenir. Ortalama tedavi süresi 6-8 haftadır.

Tedavi Basamakları

Ağrı ve Enflamasyon Fazı (3-4 hafta)

Omuz içerisinde ödemli bölgelerin iyileşmesini destekleyici manuel terapi

Dolaşımı arttırıcı basit egzersizler

Ağrı için elektroterapi uygulamaları

Kuvvetlendirme Fazı (2-4 hafta)

Sıkışmaya sebep olan mekanizmaların tespiti ve düzeltici egzersizler yapılır

Mobilizasyon teknikleri ile eklemlerin hareketi optimize edilir

AMELİYAT

Tip 3 akromion varlığında subakromial boşluğu daraltan bir kemik çıkıntısı vardır. Bu durumlarda öncelikle fizik tedavi ile ağrı ve şikayetlerin azaltılması hedeflenir. Ancak kemik çıkıntısının yarattığı daralma ciddi ölçüde olursa tedavide ilerleyiş olmaz ve ağrı şikayetleri geçmez. Bu durumda ameliyatla bu kemik çıkıntısı törpülenerek subakromial boşluk genişletilir ve sıkışma ortadan kaldırılır.