Topuk Dikeni, Plantar Fascitis Nedir?

Home / Sporcu Sakatlıkları / Topuk Dikeni, Plantar Fascitis Nedir?
Topuk Dikeni, Plantar Fascitis Nedir?

Topuk bölgesinde batma şeklinde hissedilen bu ağrı hemen hemen her yaş grubunda ve herkeste görülebilir. Erkek bireylerde daha fazla görülen bu sakatlık ayak tabanında bulunan plantar fasya adı verilen yapının, topuk bölgesindeki yapışma noktasında yaralanma oluşmasıdır.

SAKATLIĞIN MEKANİZMASI

Plantar fasya ayak tabanında topuktan başlar ve ayak parmaklarına doğru uzanan bir bant şeklinde yapıdır. Bu bant ayağımızın altında bulunan az miktardaki yağ dokusunun hemen altındadır. Topuk bölgesi vücutta en çok yük alan bölge olduğu için, topuk bölgesindeki yapışma noktası aşırı yüke maruz kaldığında enflamasyon oluşur. Daha sonra bu bant her adım atmada gerildiğinde bu yara bölgeside gerileceğinden ağrı oluşur. Aynı şekilde ayakta durma esnasında bant üzerine topuk kemiği üzerinden baskı olacağı için ağrı oluşur. Bu enflamasyon sert tabanlı ayakkabı giyilmesinden, düz tabandan, ayağa hatalı yük aktarımı sonucu oluşabilir. Bunların dışında topuk kemiğinden bir kemik çıkıntısı oluşması da bu sakatlığı tetikleyebilir.

Tedavide ilk önce hasta eğitimi verilir. Ayakkabı seçiminden günlük yürüyüş rutinine kadar değerlendirilir. Yürüyüşünde sert topuk basması olan kişilere yürüyüş eğitimi verilir. Kimi durumlarda silikon topuk kullandırılarak topuğun üzerindeki şok absorbsiyonu azaltılır. Böylece kişinin topuk bölgesindeki enflamasyonun azaltılması hedeflenir.

Daha sonra ağrı ve şikayetler azaldığında plantar fasyayı germe egzersizleri ve ayak bileği mobilitesini arttıcı manuel terapi uygulamaları yapılır.

Kimi yerlerde ESWT uygulaması topuk dikeni için tavsiye edilse de henüz ESWT nin topuk dikenine faydası olduğuna dair güçlü bir bilimsel kanıt bulunmamaktadır. Ancak hastaların büyük çoğunluğu bu tedaviden memnun kalmaktadır.

Sert tabanlı ayakkabılar giymemek, uzun süre ayakta durmamak ve sert zeminli yerlerde koşu yapmamak sakatlıktan korunmak için elzem korumalardır.